Niezbędne ustawienia kolorów Photoshop

December 10,2021 Post by : Pamela Klityńska
Niezbędne ustawienia kolorów Photoshop Niezbędne ustawienia kolorów Photoshop

Otwórz swoje obrazy na znacznie rozszerzony świat kolorów dzięki jednej prostej, ale ważnej zmianie w ustawieniach kolorów w programie Photoshop. Dowiedz się więcej o przestrzeniach kolorów, przestrzeniach roboczych, domyślnej przestrzeni kolorów sRGB i dlaczego Adobe RGB jest lepszym wyborem.

Adobe Photoshop to najpopularniejszy na świecie edytor obrazów. Jako fotografowie ufamy, że Photoshop pomoże naszym zdjęciom wyglądać jak najlepiej. Może Cię więc zaskoczyć informacja, że ​​domyślne ustawienia kolorów Photoshopa uniemożliwiają Twoim zdjęciom wygląd tak, jak powinien. Ustawienia kolorów w Photoshopie określają zakres kolorów dostępnych dla nas, gdy edytujemy nasze obrazy. Więcej kolorów oznacza więcej potencjalnych szczegółów na naszych zdjęciach. Więcej kolorów daje nam również dostęp do bogatszych, żywszych i bardziej nasyconych kolorów. A lepiej wyglądające kolory oznaczają lepiej wyglądające obrazy, zarówno na ekranie, jak i w druku.

Jednak domyślne ustawienia kolorów Photoshopa nie zapewnią Ci więcej kolorów. W rzeczywistości ustawienia domyślne dają mniej kolorów. W tym samouczku przyjrzymy się, dlaczego firma Adobe uważa, że ​​mniej kolorów jest lepszych. Dowiemy się, gdzie znaleźć ustawienia kolorów Photoshopa, abyśmy mogli je zmienić. Przyjrzymy się jednemu ważnemu ustawieniu, które musimy zmienić, aby poszerzyć naszą gamę kolorów i sprawić, by nasze obrazy wyglądały jeszcze lepiej. Będę używał Photoshopa CC, ale ustawienia kolorów w Photoshopie są takie same jak od lat. Jeśli więc korzystasz z programu Photoshop CS6 lub wcześniejszego, możesz łatwo śledzić.

To jest lekcja 5 z 8 w rozdziale 1 — Pierwsze kroki z programem Photoshop.

Pobierz ten samouczek jako gotowy do druku plik PDF!

Gdzie znaleźć ustawienia kolorów Photoshopa

W Photoshopie ustawienia kolorów znajdują się w menu Edycja. Przejdź do menu Edycja na pasku menu u góry ekranu. Następnie wybierz Ustawienia kolorów:

Aby otworzyć ustawienia kolorów, przejdź do Edycja > Ustawienia kolorów.

Okno dialogowe Ustawienia kolorów

Otworzy się okno dialogowe Ustawienia kolorów. Jeśli nigdy wcześniej nie widziałeś okna dialogowego Ustawienia kolorów, na początku może wyglądać onieśmielająco. Ale jak zobaczymy, większość domyślnych ustawień kolorów Photoshopa jest w porządku. W rzeczywistości tak naprawdę jest tylko jedno ustawienie, które musimy zmienić:

Okno dialogowe Ustawienia kolorów programu Photoshop.

Nowe, ciemniejsze okno dialogowe

Okno dialogowe Ustawienia kolorów może wyglądać inaczej na ekranie w zależności od używanej wersji programu Photoshop. Firma Adobe przyciemniła okna dialogowe w najnowszych wersjach programu Photoshop CC. Photoshop CS6 i wcześniejsze wersje używają jaśniejszych okien dialogowych. Szczególny odcień szarości, który widzisz, nie ma znaczenia. Ustawienia kolorów są takie same.

Ponadto w programie Photoshop CS6 i wcześniejszych niektóre bardziej zaawansowane ustawienia kolorów są domyślnie ukryte. Możesz uzyskać do nich dostęp, klikając przycisk Więcej opcji. Nie musimy jednak zmieniać żadnych zaawansowanych opcji, więc możesz je bezpiecznie pozostawić w ukryciu.

Domyślne ustawienia kolorów predefiniowane

Domyślnie program Photoshop używa gotowej kolekcji ustawień kolorów, znanej jako Ameryka Północna General Purpose 2. Jeśli znajdujesz się w innej części świata, ustawienie wstępne może mieć inną nazwę. Jeśli tak, to nie ma w tym nic złego, ponieważ i tak dokonamy własnej zmiany:

Domyślne ustawienie wstępne „Ameryka Północna General Purpose 2”.

Przestrzenie robocze Photoshopa

Jeśli spojrzymy bezpośrednio pod nazwą ustawienia wstępnego, znajdziemy sekcję Przestrzenie robocze. Przestrzeń robocza informuje program Photoshop, której przestrzeni kolorów użyć w różnych sytuacjach. Na przykład Photoshop używa jednej przestrzeni kolorów do wyświetlania obrazów na ekranie. Ale do druku używa innej przestrzeni kolorów. Przestrzeń kolorów określa zakres dostępnych kolorów. Niektóre przestrzenie kolorów oferują szerszy zakres kolorów niż inne. Szczególna gama kolorów oferowana przez przestrzeń kolorów nazywana jest gamą kolorów.

Istnieją cztery opcje (cztery różne sytuacje) wymienione w obszarze Obszary robocze. Te opcje to RGB, CMYK, Gray i Spot. Z tej czwórki jedynym, który nas interesuje, jest pierwszy, RGB. To dlatego, że RGB jest tym, którego Photoshop używa do wyświetlania naszych obrazów na ekranie. Pozostałe trzy opcje (CMYK, Gray i Spot) dotyczą druku komercyjnego. Dla naszych celów tutaj, o ile nie pracujesz z drukarką komercyjną, możesz pozostawić wszystkie trzy opcje ustawione na wartości domyślne.

Przestrzeń robocza RGB

Przyjrzyjmy się przestrzeni roboczej RGB. RGB oznacza czerwony, zielony i niebieski. Jest to przestrzeń robocza, której Photoshop używa do wyświetlania i edycji obrazów. Czerwony, zielony i niebieski to trzy podstawowe kolory światła. Twój monitor komputera, smartfon, telewizor i każdy inny rodzaj ekranu to urządzenie RGB. Urządzenia RGB mieszają różne ilości światła czerwonego, zielonego i niebieskiego, aby wyświetlić każdy kolor, który widzimy na ekranie.

Photoshop również używa RGB. Wykorzystuje kanały kolorów do mieszania różnych ilości czerwonego, zielonego i niebieskiego, aby wyświetlić wszystkie kolory, które widzimy na naszych obrazach. Dokładny zakres kolorów, które odtworzy program Photoshop, zależy od przestrzeni kolorów, którą wybraliśmy jako przestrzeń roboczą RGB. Domyślnie Photoshop ustawia przestrzeń roboczą RGB na sRGB:

Domyślną przestrzenią roboczą programu Photoshop dla RGB jest sRGB.

Przestrzeń kolorów sRGB

Przestrzeń kolorów sRGB została stworzona w 1996 roku przez Hewlett-Packard i Microsoft. Został zaprojektowany w standardzie w oparciu o gamę kolorów dostępną na typowym monitorze komputerowym z niższej półki. Nawet dzisiaj większość monitorów może wyświetlać tylko kolory z zakresu sRGB. Z tego powodu sRGB jest domyślną przestrzenią kolorów w Internecie. Aparaty cyfrowe mają zazwyczaj domyślną przestrzeń kolorów ustawioną na sRGB. W rzeczywistości wielu fotografów nie zdaje sobie sprawy, że w menu ich aparatu znajduje się opcja przestrzeni kolorów. Twoja domowa drukarka atramentowa jest domyślnie skonfigurowana do odbierania obrazów sRGB. A nawet komercyjne laboratoria drukujące zwykle oczekują, że zapiszesz swoje obrazy w przestrzeni kolorów sRGB.

Z tych wszystkich powodów firma Adobe zdecydowała, że ​​najlepiej będzie ustawić domyślną przestrzeń roboczą RGB programu Photoshop na sRGB. W końcu sRGB to bezpieczny wybór. Ale bezpieczny wybór nie zawsze jest najlepszym wyborem. Jeśli chodzi o edycję obrazu w Photoshopie, „bezpieczne” i „najlepsze” zdecydowanie nie są tym samym. Powodem jest to, że ze wszystkich przestrzeni kolorów RGB, z których możemy wybierać, sRGB zawiera najmniejszą gamę kolorów.

Ludzkie oko a sRGB

Aby pomóc zilustrować problem, spójrzmy na wykres. Ten wykres przedstawia zakres kolorów dostępny dla nas podczas pracy w przestrzeni kolorów sRGB. Zewnętrzny, zakrzywiony obszar reprezentuje wszystkie kolory, które widzi ludzkie oko. Nie jest to prawdziwa reprezentacja, ponieważ nie pokazuje wartości jasności. Ale to wciąż wystarczy, aby dać nam ogólne pojęcie o tym, co się dzieje. Wewnątrz większego kształtu znajduje się mały trójkąt. Obszar wewnątrz trójkąta reprezentuje zakres kolorów sRGB. Żaden z kolorów poza trójkątem nie jest dostępny w sRGB. Oznacza to, że wiele bogatszych, bardziej nasyconych i żywszych kolorów, zwłaszcza zielonych i niebieskozielonych, jest niedostępnych w przestrzeni kolorów sRGB:

Wykres przedstawiający kolory, które możemy zobaczyć (kształt zewnętrzny ) i to, co może wyświetlić sRGB (trójkąt wewnętrzny).

Przestrzeń kolorów Adobe RGB

Chociaż sRGB jest zdecydowanie najczęściej używaną przestrzenią kolorów RGB, nie jest jedyną. A ponieważ oferuje najmniejszą gamę kolorów, nie jest też najlepsza. Lepszym wyborem jest Adobe RGB (1998). Stworzony w 1998 roku przez Adobe (co wyjaśnia nazwę), Adobe RGB oferuje szerszy zakres kolorów niż sRGB. Jej pierwotnym celem było sprawienie, by nasze zdjęcia wyglądały lepiej po wydrukowaniu. Chociaż drukarki mogą drukować znacznie mniej kolorów niż liczba kolorów dostępnych w sRGB, mogą odtworzyć więcej głębszych, nasyconych kolorów, które są w stanie dostrzec nasze oczy. Wiele zaawansowanych drukarek atramentowych ma możliwość przejścia z przestrzeni kolorów sRGB na Adobe RGB, dzięki czemu nasze wydruki mogą korzystać z rozszerzonej gamy kolorów.

Aparaty cyfrowe są również w stanie uchwycić znacznie więcej kolorów niż to, co jest dostępne w sRGB. W dzisiejszych czasach wiele aparatów, zwłaszcza lustrzanek cyfrowych z wyższej półki, ma możliwość zmiany domyślnej przestrzeni kolorów z sRGB na Adobe RGB. Jeśli robisz zdjęcia w formacie JPEG, Adobe RGB pozwoli Twoim zdjęciom zachować więcej oryginalnych kolorów sceny. Jeśli aparat obsługuje format RAW, a obrazy przechwytuje się jako pliki RAW, ustawienie przestrzeni kolorów w aparacie nie ma znaczenia. Surowe pliki zawsze rejestrują każdy kolor widziany przez aparat. Jednak Adobe Lightroom i Camera Raw, narzędzia, których używamy do przetwarzania obrazów raw, używają Adobe RGB jako domyślnej przestrzeni roboczej RGB.

Ludzkie oko kontra Adobe RGB

Spójrzmy na inny wykres, tym razem pokazujący zakres kolorów dostępnych w Adobe RGB. Po raz kolejny zewnętrzny kształt reprezentuje wszystkie kolory, które możemy zobaczyć. Trójkąt wewnątrz kształtu reprezentuje zakres kolorów, które Adobe RGB może odtworzyć. Zwróć uwagę, o ile większy jest tym razem trójkąt. Podczas gdy sRGB obejmuje około jednej trzeciej widzialnego zakresu kolorów, Adobe RGB zawiera mniej więcej połowę wszystkich kolorów, które widzą nasze oczy. Większość różnicy dotyczy zieleni i cyjanu, ponieważ trójkąt rozciąga się na te obszary znacznie dalej niż w przypadku sRGB. Tam, gdzie przestrzeń kolorów sRGB jest ograniczona do bardziej wyciszonych tonów, Adobe RGB może tworzyć bogatsze, żywsze kolory:

Podobny wykres przedstawiający rozszerzony zakres kolorów Adobe RGB.

Czy powinieneś przełączyć się z sRGB na Adobe RGB?

Wiele aparatów cyfrowych może przechwytywać obrazy w Adobe RGB. Wiele drukarek atramentowych może odwzorowywać kolory, które są dostępne tylko w Adobe RGB. W dzisiejszych czasach istnieją nawet wysokiej klasy monitory komputerowe, które mogą wyświetlać prawie cały zakres kolorów Adobe RGB. Czy zatem należy zmienić przestrzeń roboczą RGB Photoshopa z sRGB na Adobe RGB? W większości przypadków odpowiedź brzmi tak. Adobe RGB oferuje znacznie szerszą gamę kolorów niż sRGB. Jeśli więc Twój aparat może je uchwycić, a drukarka może je wydrukować, po co ograniczać program Photoshop do mniejszej, bardziej wyciszonej przestrzeni kolorów sRGB?

Powody, dla których warto wybrać sRGB

Istnieje kilka powodów, dla których możesz chcieć zamiast tego wybrać sRGB. Jak dowiedzieliśmy się wcześniej, sRGB to bezpieczny wybór. Monitory komputerowe, aparaty fotograficzne i drukarki atramentowe są domyślnie ustawione na sRGB. Ponadto sRGB to przestrzeń kolorów dla obrazów i grafik w Internecie. Jeśli głównie wyświetlasz swoje zdjęcia w Internecie, możesz pozostać przy sRGB. Jeśli jesteś projektantem stron internetowych, sRGB może być lepszym wyborem. A jeśli jesteś zupełnie nowy w Photoshopie i całe to gadanie o przestrzeniach kolorów jest zbyt mylące, nie ma nic złego w pozostawieniu Photoshopa ustawionego na sRGB. Chociaż sRGB może brakować bardziej żywych i nasyconych kolorów Adobe RGB, nadal zawiera wystarczająco szeroki zakres kolorów, aby tworzyć oszałamiające i niesamowicie wyglądające obrazy.

Powody wyboru Adobe RGB

Jeśli jednak jesteś fotografem i chcesz, aby Twoje zdjęcia wyglądały jak najlepiej, zwłaszcza po wydrukowaniu, Adobe RGB jest lepszym wyborem. Jeśli nagrywasz w formacie raw, zarówno Camera Raw, jak i Lightroom używają Adobe RGB jako domyślnej przestrzeni kolorów. Sensowne jest zatem ustawienie Photoshopa również na Adobe RGB. Nawet jeśli wyświetlasz swoje obrazy w Internecie, nie ma powodu, aby nie edytować ich w Adobe RGB. Podczas procesu edycji skorzystają z rozszerzonej gamy kolorów Adobe RGB. Ă źźźź U U A gdy zapiszesz je później za pomocą okna dialogowego Zapisz dla Internetu, program Photoshop automatycznie skonwertuje Twoje obrazy do sRGB. Innymi słowy, jeśli chcesz po prostu grać bezpiecznie, wybierz sRGB. W prawie każdym innym przypadku Adobe RGB jest lepszym wyborem.

Ustawianie Photoshopa na Adobe RGB

Aby zacząć korzystać z rozszerzonej gamy kolorów Adobe RGB, wystarczy zmienić przestrzeń roboczą RGB w Photoshopie. Kliknij „sRGB IEC61966-2.1”:

Kliknięcie domyślnej przestrzeni kolorów sRGB.

Następnie wybierz z listy Adobe RGB (1998):

Wybór przestrzeni kolorów Adobe RGB.

Dzięki tej jednej prostej zmianie Photoshop będzie teraz używał Adobe RGB do wyświetlania i edycji obrazów. Aby uzyskać najlepsze wyniki, sprawdź aparat cyfrowy i drukarkę atramentową, aby sprawdzić, czy obsługują one przestrzeń kolorów Adobe RGB. Jeśli tak, ustaw je na Adobe RGB:

Przestrzeń robocza RGB została zmieniona na Adobe RGB.

Zasady zarządzania kolorami

Teraz, gdy ustawiliśmy przestrzeń roboczą RGB Photoshopa na Adobe RGB, jest jeden zestaw opcji, którym powinniśmy się szybko przyjrzeć. To są zasady zarządzania kolorami. Mimo że ustawiliśmy Photoshop na Adobe RGB, nadal możesz otwierać obrazy, które zostały zapisane w sRGB. Brzmi jak coś, o co należy się martwić, ale tak nie jest. Photoshop jest więcej niż zdolny do obsługi obrazów, które wykorzystują przestrzeń kolorów inną niż nasza przestrzeń robocza. Domyślnie Photoshop po prostu zachowa oryginalny profil kolorów zdjęcia. To jest dokładnie to, czego chcesz. Kolory na obrazie nadal będą wyglądać poprawnie, a obraz można edytować tak, jak zwykle, bez żadnych problemów.

Mówimy Photoshopowi, jak radzić sobie z tymi niezgodnościami profili kolorów w sekcji Zasady zarządzania kolorami. Przestrzenie robocze RGB, CMYK i Grey mają osobne ustawienia. Ponownie, jedynym, który naprawdę nas interesuje, jest pierwszy, RGB. Jednak nie zaszkodzi upewnić się, że wszystkie trzy przestrzenie robocze są ustawione na Zachowaj osadzone profile, którymi powinny być domyślnie:

Sekcja Zasady zarządzania kolorami.

Niezgodności profili i brakujące pola wyboru

Poniżej opcji RGB, CMYK i Gray znajdują się trzy pola wyboru. Pierwsze dwa dotyczą niezgodności profili, w których otwierany obraz wykorzystuje profil kolorów inny niż w przestrzeni roboczej. Trzecia dotyczy brakujących profili, w których obraz w ogóle nie ma profilu kolorów. Obrazy pobrane z Internetu często nie mają przypisanego profilu kolorów. Jeśli wybierzesz (zaznaczysz) te opcje, za każdym razem, gdy przejdziesz do otwarcia obrazu z innym profilem kolorów lub bez profilu, Photoshop zapyta, jak chcesz sobie z tym poradzić. Aby uniknąć pytania i po prostu pozwolić Photoshopowi otwierać obrazy w normalny sposób, pozostaw te opcje niezaznaczone:

Opcje Niezgodności profili i Brakujące profile.

Zapisz swoje nowe ustawienia kolorów

Po przejściu z sRGB na Adobe RGB dobrym pomysłem jest zapisanie nowych ustawień kolorów. W ten sposób możesz łatwo wrócić do nich w razie potrzeby. Aby zapisać ustawienia kolorów, kliknij przycisk Zapisz:

Kliknięcie przycisku Zapisz.

Wprowadź nazwę ustawień kolorów. Nazwę swoje "Moje ustawienia kolorów". Następnie ponownie kliknij przycisk Zapisz:

Nazywanie nowych ustawień kolorów.

Otworzy się okno dialogowe Komentarz do ustawień kolorów. Tutaj możesz wprowadzić opis swoich ustawień, który będzie przypominał, do czego te ustawienia służą. Wpiszę „To są najlepsze ustawienia do użycia z moimi obrazami”. Kliknij OK, gdy skończysz, aby zamknąć okno dialogowe:

Dodanie opisu dla nowych ustawień kolorów.

Twoje niestandardowe ustawienia kolorów programu Photoshop zostały zapisane. Możesz wybrać je ponownie w dowolnym momencie w opcji Ustawienia w górnej części okna dialogowego Ustawienia kolorów:

Wybór moich nowych ustawień niestandardowych z listy ustawień wstępnych.

Gdzie iść dalej...

Mamy to! Oto jak i dlaczego zmienić przestrzeń roboczą RGB w Photoshopie z sRGB na Adobe RGB! Jeśli Photoshop jest jedynym programem, którego używasz w Creative Cloud (lub Creative Suite), to wszystko, co musisz zrobić. Ale jeśli używasz również innych aplikacji Adobe, takich jak Illustrator lub InDesign, upewnij się, że wszystkie używają tych samych ustawień kolorów. W następnej lekcji w tym rozdziale dowiemy się, jak synchronizować ustawienia kolorów programu Photoshop ze wszystkimi aplikacjami Creative Cloud lub Creative Suite!

Lub zapoznaj się z innymi lekcjami w tym rozdziale:

Aby uzyskać więcej rozdziałów i najnowsze samouczki, odwiedź naszą sekcję Podstawy programu Photoshop!

Author

December 10,2021

Leave a Reply