W tym samouczku dowiemy się, jak łatwo przekonwertować pełnokolorowe zdjęcie na piękny, niestandardowy czarno-biały obraz za pomocą warstwy dopasowania czarno-białej w Photoshopie! Będę tutaj używał Photoshopa CC, ale ten samouczek jest również zgodny z Photoshop CS6.
W dawnych czasach konwertowanie kolorowego obrazu na czarno-biały nie było tak proste ani tak intuicyjne jak dzisiaj. Przynajmniej nie, jeśli zależy ci na wynikach. W tamtych czasach wielu użytkowników programu Photoshop po prostu usuwało kolor z obrazu, zmniejszając jego nasycenie lub konwertując go na skalę szarości. Metody te były szybkie i łatwe i nadal można z nich korzystać. Ale nie dają żadnej kontroli nad tym, jak będzie wyglądała czerń i wersja. Po prostu odrzucają kolor. A kolorowy obraz, nagle pozbawiony koloru, często wydaje się płaski, matowy i pozbawiony życia.
Zamiast odrzucać kolor, co by było, gdybyśmy mogli w jakiś sposób wykorzystać oryginalne kolory obrazu, aby pomóc nam przekonwertować go na czarno-biały? Mam na myśli to, że co by było, gdybyśmy mogli dostosować jasność określonych obszarów w wersji czarno-białej na podstawie oryginalnego koloru tych obszarów? Co by było, gdybyśmy mogli przyciemnić niebo tylko dlatego, że było niebieskie, albo rozjaśnić trawę, ponieważ była zielona? A gdyby zamiast być czymś do wyrzucenia, kolory stałyby się bramą, kluczem do naszej czarno-białej wizji?
Właśnie do tego celu zaprojektowano dostosowanie obrazu czarno-białego w programie Photoshop. Po raz pierwszy wprowadzona w Photoshopie CS3, regulacja obrazu czarno-białego pozwala nam łatwo kontrolować tonalność różnych obszarów w wersji czarno-białej, używając oryginalnych kolorów obrazu jako przewodnika. Może to brzmieć jak zaawansowany temat, ale jak zobaczymy, wystarczy kilka prostych suwaków, aby zmienić płaski, bezbarwny obraz w czarno-białe arcydzieło.
Ale to nie wszystko. Stosując dopasowanie czarno-białe jako warstwę dopasowania w programie Photoshop, tak jak to zrobimy w tym samouczku, efekt będzie w pełni edytowalny. Ponadto nasza czarno-biała wersja jest całkowicie oddzielona od oryginału w pełnym kolorze, co oznacza, że po zakończeniu możemy nawet przywrócić część oryginalnych kolorów obrazu. Zobaczmy, jak to działa!
Możesz użyć dowolnego własnego obrazu do śledzenia wraz z tym samouczkiem. Pamiętaj jednak, że chociaż konwersja obrazu na czarno-biały może być świetnym sposobem na jego uproszczenie, usunięcie zakłóceń i skupienie się na głównym obiekcie, nie każde zdjęcie będzie wyglądało lepiej w czerni i bieli. Jeśli kolor odgrywa ważną rolę w ogólnym nastroju obrazu, jak złote odcienie zachodu słońca, wersja czarno-biała może nie wyglądać tak imponująco.
Jednak wiele zdjęć może wyglądać oszałamiająco w czerni i bieli. A ponieważ nie będziemy wprowadzać żadnych trwałych zmian w oryginalnym obrazie w pełnym kolorze, nie zaszkodzi spróbować. Oto zdjęcie, którego użyję (zdjęcie stodoły z Adobe Stock:
Oryginalne zdjęcie. Źródło obrazu: Adobe Stock.
Ten samouczek jest częścią naszej kolekcji edycji i retuszu zdjęć. Zacznijmy!
Pobierz ten samouczek jako gotowy do druku plik PDF!
Desaturacja obrazu
Zanim przyjrzymy się, jak działa dopasowanie obrazu czarno-białego, szybko zmniejszmy nasycenie koloru na naszym obrazie, aby zobaczyć, z czym skończymy. Nie musisz tego robić za każdym razem, gdy konwertujesz obraz na czarno-biały. Robimy to tutaj, abyśmy mogli porównać wynik, który uzyskujemy po prostu z desaturacji obrazu, z tym, co jesteśmy w stanie osiągnąć dzięki dopasowaniu czerni i bieli.
Ponieważ chcemy uniknąć wprowadzania jakichkolwiek trwałych zmian w oryginalnym obrazie kolorowym, desaturujemy go za pomocą jednej z warstw dopasowania Barwa/Nasycenie programu Photoshop. Kliknij ikonę Nowa warstwa wypełnienia lub dopasowania u dołu panelu Warstwy:
Kliknięcie ikony nowego wypełnienia lub warstwy dopasowania.
Następnie wybierz Barwa/Nasycenie z wyświetlonej listy:
Wybór warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie.
Program Photoshop umieszcza warstwę dopasowania Barwa/Nasycenie nad oryginalnym obrazem znajdującym się na warstwie tła. Oznacza to, że wszystko, co zrobimy z warstwą dopasowania, będzie oddzielone od samego obrazu:
Panel Warstwy pokazujący warstwę dopasowania nad obrazem.
Elementy sterujące i opcje warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie są wyświetlane w panelu Właściwości programu Photoshop. Aby zmniejszyć nasycenie obrazu, po prostu kliknij suwak Nasycenie i przeciągnij go do końca w lewo, do wartości -100:
Przeciągnij suwak Nasycenie maksymalnie w lewo.
To usuwa kolor, pozostawiając nam czarno-białą wersję. W moim przypadku wynik nie jest straszny; to po prostu niezbyt interesujące. Niebo, trawa i góry w tle wyglądają raczej płasko i matowo, a ogólny obraz jest pozbawiony kontrastu:
Wersja czarno-biała po desaturacji koloru.
Powodem jest to, że chociaż kolory wyglądają dla nas bardzo różnie, no cóż, w kolorze, w rzeczywistości mogą wyglądać bardzo podobnie do siebie w czerni i bieli. W zależności od ich odcieni, wiele kolorów na zdjęciu może mieć podobne wartości jasności. Gdy usuniesz kolor i pozostaną tylko obszary o podobnej jasności, uzyskany czarno-biały obraz będzie płaski.
Potrzebujemy sposobu na skompensowanie podobnych wartości jasności; coś, co pozwoli nam rozjaśnić niektóre kolory i przyciemnić inne, aby nasz niegdyś płaski obraz nagle pojawił się kontrastem, szczegółami i definicją.
Wyłączmy na razie warstwę dopasowania Barwa/Nasycenie, klikając jej ikonę widoczności w panelu Warstwy. Włączymy go później, abyśmy mogli porównać ten wynik z tym, co osiągamy za pomocą czarno-białej warstwy dopasowania:
Wyłączenie warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie.
Po wyłączeniu warstwy dopasowania ponownie widzimy nasz oryginalny, pełnokolorowy obraz:
Powraca oryginalny kolorowy obraz.
Dodawanie czarno-białej warstwy dopasowania
Aby dodać czarno-białą warstwę dopasowania, kliknij ponownie ikonę Nowe wypełnienie lub Warstwa dopasowania u dołu panelu Warstwy:
Kliknięcie ikony nowego wypełnienia lub warstwy dopasowania.
Następnie wybierz z listy Czarno-biały:
Wybór czarno-białej warstwy dopasowania.
Podobnie jak w przypadku warstwy dopasowania Barwa / Nasycenie, którą dodaliśmy wcześniej, Photoshop umieszcza warstwę dopasowania Czarno-biały nad obrazem na warstwie tła, zachowując całkowicie oddzieloną od siebie wersję czarno-białą i oryginalną, pełnokolorową:
Panel Warstwy pokazujący czarno-białą warstwę dopasowania nad obrazem.
Ustawienia domyślne
Jeśli spojrzymy na nasz obraz, widzimy, że Photoshop już poszedł i przekonwertował go na czarno-biały. Wynik nie jest świetny, ale to początek:
Program Photoshop stosuje do obrazu początkową konwersję czerni i bieli.
Aby zrozumieć, co się stało, przyjrzyjmy się opcjom i kontrolkom warstwy dopasowania Czarno-biały. Znajdziesz je w panelu Właściwości. Zwróć uwagę na różne suwaki kolorów. W sumie jest ich sześć; po jednym dla każdego z trzech kolorów podstawowych (czerwony, zielony i niebieski) oraz po jednym dla każdego z trzech kolorów drugorzędnych (żółty, błękitny i amarantowy):
Panel Właściwości z sześcioma suwakami kolorów.
Każdy suwak kontroluje jasność innego koloru obrazu. Na przykład suwak Czerwień rozjaśni lub przyciemni obszary zawierające czerwień. Suwak Greens rozjaśni lub przyciemni obszary zieleni. Suwak Blues wpływa na obszary, zgadłeś... niebieskie i tak dalej. Za pomocą tych suwaków możemy łatwo celować w określone obszary obrazu w oparciu o kolor tych obszarów, a następnie rozjaśniać lub przyciemniać je zgodnie z potrzebami.
Zauważ, że Photoshop już poszedł do przodu i ustawił suwaki na określone wartości (czerwone są ustawione na 40, żółte na 60, zielone na 40 itd.). Są to wartości domyślne i będą takie same dla każdego obrazu. Nasza obecna czarno-biała wersja jest wynikiem tych domyślnych wartości. Za chwilę zobaczymy, jak dostosować wartości i stworzyć własną, niestandardową wersję czarno-białą:
Domyślne wartości suwaków.
Kolor? Jaki kolor?
Oczywiście może wydawać się dziwne, że mówimy o dostosowywaniu jasności kolorów, gdy obraz został już przekonwertowany na czarno-biały. Czy to ma? Pamiętaj, że nasza warstwa dopasowania Czarno-biała jest całkowicie oddzielona od oryginalnego obrazu. Jeśli wyłączymy warstwę dopasowania Czarno-białe, klikając jej ikonę widoczności w panelu Warstwy:
Wyłączanie warstwy dopasowania Czarno-biały.
Zwraca nasz oryginalny, pełnokolorowy obraz:
Oryginalny obraz.
A kiedy ponownie włączymy czarno-białą warstwę dopasowania, klikając ponownie jej ikonę widoczności (pusty kwadrat):
Ponowne włączanie warstwy dopasowania Czarno-biały.
Powraca wersja czarno-biała. Oznacza to nie tylko, że nasz oryginalny obraz pozostaje bezpieczny i nienaruszony, ale oznacza to również, że nawet gdy widzimy wersję czarno-białą, oryginalne kolory nadal tam są. Photoshop wciąż wie, że niebo jest niebieskie, a trawa zielona, nawet gdy widzimy je jako odcienie szarości:
Powrót do wersji czarno-białej.
Presety
Zanim przyjrzymy się dostosowywaniu suwaków, rzućmy okiem na różne ustawienia wstępne, które są dla nas dostępne dzięki regulacji Czarno-białe. Dostęp do ustawień wstępnych uzyskujemy z opcji Preset znajdującej się nad suwakami. Początkowo opcja Preset jest ustawiona na Default, dlatego obecnie widzimy domyślne wartości suwaka:
Opcja Preset w panelu Właściwości.
Kliknięcie na słowo „Domyślne” otwiera listę ustawień wstępnych, z których możemy wybierać, z których wiele bazuje na filtrach stosowanych w tradycyjnej fotografii czarno-białej:
Predefiniowane ustawienia czarno-białe.
Nie omówimy tutaj wszystkich ustawień wstępnych, ponieważ możesz je łatwo wypróbować samodzielnie, ale przyjrzyjmy się kilku z nich. Wybiorę ustawienie niebieskiego filtra z góry listy:
Wybór ustawienia wstępnego filtra niebieskiego.
W tradycyjnej fotografii czarno-białej filtry kolorowe służą do rozjaśniania lub przyciemniania różnych obszarów obrazu poprzez przepuszczanie lub blokowanie różnych kolorów światła. Na przykład niebieski filtr umożliwiłby swobodne przechodzenie przez niego niebieskiego światła, jednocześnie blokując w różnym stopniu inne kolory. Powoduje to, że obszary niebieskiego są znacznie jaśniejsze na czarno-białym obrazie, podczas gdy inne kolory wydają się ciemniejsze.
Ponieważ niebo na moim obrazie jest bardzo niebieskie, wydaje się prawie całkowicie wyblakłe przy wybranym filtrze niebieskim. Tymczasem zielenie, żółcie i czerwienie w pozostałej części obrazu wydają się teraz znacznie ciemniejsze:
Wynik przy użyciu ustawienia wstępnego filtra niebieskiego.
Jeśli spojrzymy na suwaki kolorów z wybranym predefiniowanym filtrem niebieskim i porównamy je z wartościami domyślnymi, uzyskamy lepszy obraz tego, co się stało. Ustawienia domyślne znajdują się po lewej stronie, a ustawienia filtra niebieskiego po prawej.
Zauważ, że wszystkie wartości Reds, Yellows i Greens zostały obniżone w ustawieniu filtra niebieskiego, podczas gdy cyjan, niebieski i magentas zostały zwiększone. Niższe wartości przyciemniają kolory; wyższe wartości rozjaśniają je:
Porównanie ustawień domyślnych (po lewej) z ustawieniami filtra niebieskiego (po prawej).
Porównajmy to z tym, co dzieje się, gdy wypróbujemy ustawienie Red Filter. Wybiorę go z listy:
Wybór ustawienia wstępnego filtra czerwonego.
Czerwony filtr umożliwiłby swobodne przechodzenie przez niego czerwonego światła, powodując, że obszary czerwieni wydawałyby się jaśniejsze na czarno-białym obrazie, podczas gdy inne kolory byłyby do pewnego stopnia blokowane, przez co wyglądają na ciemniejsze.
I tutaj widzimy wynik. Ponieważ kolor niebieski (a dokładniej cyjan) jest najbardziej oddalony od czerwieni w spektrum kolorów, moje niebieskie niebo staje się najciemniejszą częścią obrazu. Najjaśniejsze są czerwienie i żółcie (żółty zawiera dużo czerwieni), natomiast obszary zieleni wypadają gdzieś pośrodku:
Wynik przy użyciu ustawienia wstępnego filtra czerwonego.
A jeśli porównamy wartości suwaków kolorów dla ustawień wstępnych niebieskiego i czerwonego filtra, ponownie uzyskamy lepszy obraz tego, co się stało. Preset niebieski filtr znajduje się po lewej stronie; ustawienie filtra czerwonego znajduje się po prawej stronie.
Zauważ, że wartości Reds, Yellows i Magentas są wyższe w przypadku ustawienia Red Filter, co wyjaśnia, dlaczego te obszary są teraz jaśniejsze na obrazie. Wartość Greens jest nieco niższa niż w przypadku ustawienia Blue Filter, więc nie jest to duża zmiana, ale wartości Cyans i Blues są znacznie niższe, co czyni je najciemniejszą częścią obrazu:
Porównanie ustawień filtra niebieskiego (po lewej) z ustawieniami filtra czerwonego (po prawej).
Spójrzmy na jeszcze jeden preset. Aby nadać naszemu czarno-białemu obrazowi bardziej unikalny wygląd, możemy wypróbować ustawienie podczerwieni:
Wybór ustawienia wstępnego na podczerwień.
Fotografia w podczerwieni rejestruje światło, które znajduje się tuż poza zakresem widzialnym („infra” oznacza „poniżej”, więc „podczerwień” oznacza „poniżej czerwieni”) i może nadać czarno-białym zdjęciom magiczny, eteryczny wygląd. Trawa i liście stają się białe, a niebo i woda ciemnieją do prawie czerni, tworząc uderzający kontrast.
Zwróć uwagę na efekt, jaki ustawienie podczerwieni ma na moim obrazie, ponieważ obszar żółtej i zielonej trawy na dole jest teraz prawie czysto biały, podczas gdy wszystko inne, zwłaszcza niebo, wydaje się znacznie ciemniejsze:
Wynik przy użyciu ustawienia podczerwieni.
A jeśli spojrzymy na suwaki kolorów w panelu Właściwości, zobaczymy, że na pewno ustawienie podczerwieni ustawiło żółtych na najwyższą wartość, czyniąc je najjaśniejszymi częściami obrazu, z zielonymi tuż za nimi. Wszystkie inne wartości kolorów zostały ustawione znacznie niżej, przy czym niebieski, cyjan i magentas są najniższymi (a zatem najciemniejszymi):
Wstępnie ustawione wartości podczerwieni.
Powiązane: Nieniszczący efekt poświaty na podczerwień
Jak wspomniałem, nie przejdziemy tutaj przez wszystkie ustawienia wstępne, ponieważ resztę możesz łatwo wypróbować na własną rękę. Ale po przyjrzeniu się kilku ustawieniom wstępnym i porównaniu ich ustawień, mamy dobre pojęcie o tym, jak suwaki kolorów wpływają na jasność w różnych obszarach obrazu.
Podczas gdy ustawienia wstępne mogą służyć jako świetny punkt wyjścia, prawdziwą zabawą jest tworzenie własnej, niestandardowej wersji czarno-białej. Przywróćmy suwaki do ich wartości domyślnych, ustawiając opcję Preset z powrotem na Domyślne:
Wybór ustawienia domyślnego.
To powoduje powrót do oryginalnej, domyślnej czarno-białej wersji obrazu:
Obraz z przywróconymi wartościami domyślnymi.
Przycisk Auto
Jest jeszcze jedna ważna funkcja w panelu Właściwości, na którą musimy się przyjrzeć, zanim zaczniemy ręcznie dostosowywać suwaki. Tą funkcją jest przycisk Auto. Przycisk Auto pozwala Photoshopowi spojrzeć na obrazek w pełnym kolorze, aby dowiedzieć się, jak powinna wyglądać wersja czarno-biała, a następnie automatycznie dostosować suwaki kolorów.
Oczywiście Photoshop to tylko aplikacja bez poczucia artystycznego stylu ani kreatywnej wizji. Mimo że wyniki Auto prawdopodobnie nie przyniosą nam żadnych nagród, nadal mogą dać nam miejsce do startu. Kliknę przycisk Auto, znajdujący się nad suwakami:
Kliknięcie przycisku Auto.
Wystarczy jedno kliknięcie przycisku, aby program Photoshop sprawdzał obraz i tworzył własną czarno-białą wersję. W moim przypadku wynik niewiele różni się od pierwotnej, domyślnej wersji. Niebo jest trochę jaśniejsze, a wszystko inne trochę ciemniejsze. Pamiętaj jednak, że wynik automatyczny zależy od obrazu, więc możesz zauważyć większą zmianę w swoim obrazie niż ta, którą widzę tutaj:
Obraz po kliknięciu przycisku Auto.
Jeśli porównamy suwaki z ustawieniami domyślnymi po lewej stronie i ustawieniami Auto po prawej, zobaczymy, że moje niebo jest teraz jaśniejsze, ponieważ Photoshop podniósł wartości dla błękitu i błękitu, a wszystko inne jest ciemniejsze, ponieważ Photoshop obniżył wartości dla pozostałych kolorów:
Porównanie wartości suwaka domyślnego (po lewej) i Auto (po prawej).
Ręczna regulacja suwaków
Kliknięcie przycisku Auto jest zwykle warte wypróbowania, jeśli nie z innego powodu niż zobaczenie, co wymyśli Photoshop. Ale niezależnie od tego, czy zaczynasz od ustawień automatycznych, od jednego z ustawień czarno-białych, czy od ustawień domyślnych, w pewnym momencie będziesz chciał przejąć kontrolę i stworzyć własny niestandardowy czarno-biały obraz. Aby to zrobić, wystarczy przeciągnąć suwaki! Przeciągnięcie suwaka w lewo przyciemni obszary zawierające ten kolor, a przeciągnięcie w prawo rozjaśni je.
Załóżmy na przykład, że chcę, aby niebo na moim zdjęciu było ciemniejsze. Wiem, że niebo jest niebieskie, więc aby je przyciemnić, po prostu klikam suwak Blues i przeciągam go w lewo. Na niebie jest też dużo koloru niebieskozielonego, więc kliknę suwak Cyans i przeciągnę go również w lewo. Nie ma tu żadnych konkretnych wartości. Po prostu obserwuj swój obraz podczas przeciągania suwaków, aby ocenić wyniki:
Przeciągnij suwaki Blues i Cyans w lewo.
Oto mój obraz po przyciemnieniu obszarów zawierających kolor niebieski lub cyjan, czyli głównie niebo, a także szczyty gór:
Obraz po przeciągnięciu suwaków Blues i Cyans.
Trawiasty obszar na dole obrazu zawiera dużo zieleni i żółci, więc aby zrównoważyć kontrast z zaciemnionym niebem, rozjaśnię ten obszar, przeciągając suwaki żółci i zieleni w prawo:
Rozjaśnianie żółci i zieleni.
W związku z tym, chociaż trawa, drzewa i rośliny mogą wydawać się nam bardzo zielone, w rzeczywistości zawierają więcej żółtego niż mogłoby się wydawać. Próbując rozjaśnić te obszary, często zauważysz, że suwak Żółtych ma większy wpływ niż Zielonych.
Oto wynik po rozjaśnieniu trawy:
Obraz po przeciągnięciu suwaków żółtych i zielonych.
Narzędzie do ukierunkowanej korekty .
Jakby przeciąganie suwaków nie było wystarczająco łatwe, istnieje jeszcze prostszy sposób na dostosowanie swojej czarno-białej wersji za pomocą narzędzia Dopasowanie docelowe. Znajdziesz go bezpośrednio pod opcją Preset. Kliknij narzędzie, aby je wybrać:
Wybór narzędzia do regulacji ukierunkowanej.
Narzędzie Targeted Adjustment Tool pozwala nam na celowanie w określony obszar obrazu, po prostu go klikając . Następnie możemy rozjaśnić lub przyciemnić ten obszar, po prostu przeciągając w lewo lub w prawo na samym obszarze, zamiast przeciągać suwak.
Na przykład myślę, że szczyty gór w tle wyglądają na zbyt ciemne. Wiem, że głównym kolorem w tym obszarze jest niebieski, więc aby go rozjaśnić, mógłbym przeciągnąć suwak Blues w panelu Właściwości. Lub, po wybraniu narzędzia Targeted Adjustment Tool, mogę po prostu przesunąć kursor myszy nad ten obszar obrazu. Mój kursor tymczasowo zmieni się w ikonę narzędzia Kroplomierz. Narzędzie Kroplomierz służy do próbkowania kolorów z obrazu przez program Photoshop:
Umieszczanie kursora myszy na obszarze, który wymaga dostosowania.
Kliknę na obrazek, aby Photoshop pobrał kolor z obszaru, a następnie przytrzymam wciśnięty przycisk myszy. Mój kursor zmienia się z ikony narzędzia Kroplomierz z powrotem na ikonę narzędzia do regulacji docelowej:
Kliknięcie i przytrzymanie obszaru.
Trzymając wciśnięty przycisk myszy, mogę przeciągnąć w lewo, aby przyciemnić obszar, lub w prawo, aby go rozjaśnić, tak jak zrobiłbym, gdybym przeciągał suwak. W moim przypadku chcę rozjaśnić obszar, więc przeciągnę w prawo. Muszę tylko trochę rozjaśnić, tylko na tyle, aby przywrócić niektóre szczegóły, więc przeciągnę niewielką odległość:
Przeciągnij w prawo, aby rozjaśnić szczyty gór.
Jeśli przyglądasz się panelowi Właściwości podczas przeciągania za pomocą narzędzia Dopasowanie docelowe, zauważysz, że suwak klikniętego koloru porusza się wraz z Tobą podczas przeciągania. W moim przypadku, ponieważ oryginalny kolor obszaru był niebieski i przeciągam w prawo, suwak Blues również przesuwa się w prawo:
Gdy przeciągasz obraz, suwak kolorów porusza się razem z Tobą.
Należy pamiętać, że dotyczy to zarówno przeciągania suwaków, jak i narzędzia Dopasowanie ukierunkowane, że dopasowując określony obszar, nie dopasowujemy tylko tego jednego obszaru. Dopasowujesz każdy obszar obrazu, który zawiera ten kolor. W moim przypadku rozjaśnienie szczytów górskich rozjaśniło również niebo, ponieważ oba obszary zawierają kolor niebieski:
Błękitne niebo jest teraz jaśniejsze po rozjaśnieniu niebieskich szczytów gór.
Teraz, gdy patrzę na zdjęcie przez chwilę, myślę, że rozjaśnienie trawy na dole zdjęcia mogło być błędem. Zaciemnienie tego obszaru uwydatniłoby więcej szczegółów. Ponieważ nic, co robimy z czarno-białą warstwą dopasowania, nie jest trwałe, łatwo jest wprowadzać zmiany i wypróbowywać różne pomysły.
Aby przyciemnić trawę, klikam na nią za pomocą narzędzia do regulacji docelowej, aby sprawdzić jej kolor. Następnie, trzymając nadal wciśnięty przycisk myszy, po prostu przeciągam w lewo, aż będę zadowolony z wyniku:
Kliknięcie na trawę i przeciągnięcie w lewo, aby ją przyciemnić.
Ponieważ obszar, który kliknąłem za pomocą narzędzia Dopasowanie docelowe, był żółty, Photoshop przesunął suwak Żółtych w panelu Właściwości podczas przeciągania:
Przeciąganie po żółtej trawie przesunęło suwak Yellows.
Na koniec rozjaśnię stodołę, klikając ją za pomocą narzędzia do regulacji docelowej, aby sprawdzić jej kolor, a następnie przytrzymuję przycisk myszy i przeciągam w prawo:
Kliknięcie na stodołę i przeciągnięcie w prawo, aby ją rozjaśnić.
Ponieważ głównym kolorem stodoły był czerwony, Photoshop przesunął suwak Reds w prawo. Jeśli spojrzysz wstecz na obraz, zauważysz, że oprócz stodoły rozjaśniono również inne obszary, które również zawierają dużo czerwieni, takie jak drewniany płot, siano za stodołą i niektóre obszary trawy:
Przeciąganie czerwonej stodoły przesunęło suwak Reds.
Porównywanie wyników
Za chwilę dowiemy się, jak łatwo przywrócić część koloru z oryginalnego obrazu. Ale teraz, gdy stworzyliśmy własną niestandardową czarno-białą wersję przy użyciu czarno-białej warstwy dopasowania, szybko porównajmy nasz wynik z tym, co po raz pierwszy osiągnęliśmy na początku samouczka, używając warstwy dopasowania Barwa / Nasycenie.
Najpierw wyłączę czarno-białą warstwę dopasowania, klikając jej ikonę widoczności w panelu Warstwy. Następnie kliknę ikonę widoczności warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie pod nią, aby włączyć tę warstwę:
Wyłączenie warstwy dopasowania Czarno-biały, a następnie włączenie warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie.
A tutaj widzimy oryginalną czarno-białą wersję, którą osiągnęliśmy po prostu zmniejszając nasycenie koloru:
Wersja szybka, nienasycona.
Aby wrócić do wersji niestandardowej, klikam ikonę widoczności warstwy Barwa/Nasycenie, aby ją wyłączyć, a następnie klikam ikonę widoczności warstwy czarno-białej nad nią, aby ją ponownie włączyć:
Wyłączenie warstwy dopasowania Barwa/Nasycenie, a następnie włączenie warstwy dopasowania Czarno-biały.
A oto moja niestandardowa wersja utworzona za pomocą warstwy dopasowania Czarno-białe:
Wersja z czarno-białą warstwą dopasowania.
Przywracanie części oryginalnego koloru
W tym momencie nauczyliśmy się wszystkiego, co musimy wiedzieć, aby zmienić kolorowe zdjęcie w piękny, niestandardowy czarno-biały obraz. Ale tylko dlatego, że przekonwertowaliśmy go na czarno-biały, nie oznacza, że musi być całkowicie czarno-biały. Dzięki mocy warstw dopasowania w Photoshopie możemy z łatwością przywrócić część oryginalnego koloru zdjęcia.
Wszystko, co musimy zrobić, to zmniejszyć krycie warstwy dopasowania Czarno-biały. Opcję Krycie znajdziesz w prawym górnym rogu panelu Warstwy. Domyślna wartość krycia to 100%, co oznacza, że warstwa dopasowania całkowicie blokuje oryginalny obraz znajdujący się pod nią. Zmniejsz krycie do około 90%:
Zmniejszenie krycia warstwy dopasowania Czarno-biały.
To przywraca tylko odrobinę oryginalnego koloru, dając nam ostateczny wynik:
Lekko podkolorowana wersja czarno-biała.
Mamy to! To wszystko, co musisz wiedzieć, aby przekonwertować kolorowe zdjęcia na oszałamiające czarno-białe obrazy, a także jak przywrócić część oryginalnego koloru, gdy skończysz, za pomocą czarno-białej warstwy dopasowania w Photoshopie! Sprawdź naszą sekcję Retusz zdjęć, aby uzyskać więcej samouczków dotyczących edycji zdjęć!