Duża część możliwości programu Photoshop polega na wykorzystaniu warstw, które najlepiej można traktować jako przezroczystość obrazu. Warstwy mają wiele zalet, na przykład fakt, że można pracować nad obrazem bez wpływania na piksele obrazu znajdującego się pod spodem. Ale być może najpotężniejszym aspektem warstw jest zdolność do dokładnego wpływania na to, gdzie, jak i jak wiele zmian wpłynie na obraz będący podstawą. Wszystko to odbywa się za pomocą masek warstw. W rzeczywistości można uczciwie powiedzieć, że warstwy są tak naprawdę skuteczne tylko dzięki maskom warstw.
Co to są maski warstw? Pomyśl o nich jak o filtrach, które pozwalają kontrolować wpływ zmian wprowadzanych na obrazie. Tak jak możesz zmienić zwykłe filtry, aby określić, co przez nie przechodzi, możesz więc dostosować maskę warstwy, aby kontrolować zmiany. Jeśli to brzmi myląco, nie martw się, a teraz przeprowadzę Cię przez podstawy masek warstw.
Jak działają maski warstw
Aby zrozumieć maski warstw, najlepiej zacząć od najprostszej formy. Maska, która nic nie robi - to znaczy przepuszcza absolutnie wszystko, od warstwy, nad którą pracujesz, do warstwy pod spodem - jest reprezentowana przez jednolitą biel. W programie Photoshop jest to nazywane maską warstwy „ujawnij wszystko”. Kiedy spojrzysz na swoją paletę warstw z białą / odkrytą maską warstwy, będzie ona wyglądać następująco:
Gdy twoja maska jest cała biała, wszelkie zmiany wprowadzone na tej warstwie zostaną zastosowane do obrazu znajdującego się pod spodem. Jak utworzyć całkowicie białą maskę warstwy obrazu? Bardzo często - tak jak w przypadku warstw dopasowania - zostanie automatycznie utworzona dla Ciebie. Lub, aby dodać jeden samodzielnie, po prostu przejdź do Warstwa> Maska warstwy> Pokaż wszystko. Możesz także kliknąć ten przycisk u dołu palety warstw, aby utworzyć warstwę na wybranej warstwie
Całkowicie biała maska warstwy jest właściwie bezużyteczna. Użyteczność maski warstwy pojawia się, gdy zaczynamy maskować (ukrywać) rzeczy. Zanim jednak przejdziemy do tego, porozmawiajmy o tym, jak utworzyć całkowicie czarną maskę warstwy. Jak można się spodziewać, czarna maska warstwy działa odwrotnie niż biała i nie przepuszcza absolutnie niczego do warstwy pod spodem. Możesz wprowadzić wszystkie zmiany, które chcesz w tej warstwie, i nie będzie to miało wpływu na obraz bazowy. Oto, jak będzie wyglądać po utworzeniu:
Aby utworzyć całkowicie czarną maskę warstwy, po prostu przejdź do Warstwa> Maska warstwy> Ukryj wszystko lub naciśnij ALT, klikając ten sam przycisk, co na powyższej ilustracji, aby utworzyć białą maskę warstwy. Teraz, gdy wiesz, czym są maski warstwy i podstawy, możemy przejść do prawdziwej zabawy z nimi, czyli gdy masz czarne, białe, a nawet odcienie szarości w tej samej masce.
Maskowanie
Maski warstw umożliwiają wprowadzanie zmian do niektórych części obrazu, ale nie do innych. Pamiętaj tylko, że gdziekolwiek twoja maska warstwy jest biała, pozwoli to na zmiany wprowadzone w warstwie, dzięki czemu zostaną zastosowane do twojego obrazu poniżej. Gdziekolwiek twoja maska warstwy jest czarna, nie przepuści zmian, więc nie będą one miały zastosowania do obrazu. Zanim przejdziemy do tego, porozmawiajmy o tym, kiedy możesz chcieć zastosować zmiany tylko do części obrazu.
Zróbmy to zdjęcie starej stodoły. Wybieram ten obraz, ponieważ będzie można go łatwo dostosować za pomocą masek, ponieważ obejmuje tylko dwa główne obszary. Jak widać, niebo jest zbyt jasne, a stodoła i pierwszy plan są zbyt ciemne. Robiąc to dla siebie po raz pierwszy, na początek użyj prostego obrazu, takiego jak ten.
Jak zapewne wiesz, nie chcesz edytować tych dwóch obszarów w ten sam sposób, więc globalne dostosowanie całego obrazu nie pomoże. Możesz jednak używać masek, aby zmiany dotyczyły tylko wybranych obszarów. Na przykład możesz przyciemnić niebo w ten sposób:
Tutaj zamaskowałem stodołę i pierwszy plan, aby zaciemnienie dotyczyło tylko nieba. Użyłem warstwy szybkiego dopasowania krzywych, aby przyciemnić obraz. Jak widać, maska nieba jest biała (więc zmiany wpływają na obraz w tym obszarze), natomiast maska obory i pierwszego planu jest czarna (więc zmiany nie wpływają na tę część obrazu).
Zróbmy teraz odwrotnie, aby rozjaśnić stodołę i pierwszy plan. Ponownie użyję maski warstwy, aby moje zmiany wpływały tylko na stodołę i pierwszy plan, tak aby wyglądało to tak:
To ten sam ruch, który wykonałem powyżej, ale w odwrotnej kolejności. Utworzyłem kolejną warstwę dopasowania Krzywe, aby rozjaśnić obraz. Teraz maska warstwy jest biała nad stodołą i pierwszym planem, co oznacza, że w tych obszarach widać efekt rozjaśnienia. Jednak maska warstwy jest czarna na niebie, więc efekt rozjaśnienia nie wpływa na niebo (które jest już wystarczająco jasne).
Ale w jaki sposób tworzysz te warstwy i maski? Dowiedzmy się teraz.
Tworzenie maski warstwy ze zdefiniowanymi krawędziami
Istnieją różne sposoby maskowania części obrazów. Czasami będziesz chciał stworzyć maskę z twardą lub wyraźną krawędzią, podczas gdy innym razem będziesz chciał delikatnie wtopić efekt w część obrazu. W tym artykule omówię, jak utworzyć maskę na obrazie z twardą krawędzią (zajmie się wtapianiem zmian w późniejszym artykule). Zdjęcie rozkładającej się stodoły, użyte powyżej, będzie do tego odpowiednie, więc trzymajmy się tego zdjęcia jako naszego przykładu.
Krok 1: Dokonaj wyboru
Aby przyciemnić niebo na obrazie, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest zaznaczenie nieba. Aby to zrobić, kliknij narzędzie Szybkie zaznaczanie w panelu narzędzi. Następnie kliknij w dowolnym miejscu na niebie i trzymając wciśnięty przycisk myszy, przesuwaj się w miejscu, w którym chcesz zaznaczyć piksele do zaznaczenia. Photoshop automatycznie wykryje krawędzie. Aby powiększyć lub zmniejszyć narzędzie Szybkie zaznaczanie, użyj klawiszy nawiasu kwadratowego ((i)). Jeśli w końcu wybierzesz piksele, których nie chcesz do zaznaczenia (a nieuchronnie to zrobisz), naciśnij klawisz ALT (opcja na komputerze Mac) podczas klikania, a spowoduje to ich usunięcie.
Photoshop słynie z tego, że zapewnia kilka różnych sposobów osiągnięcia tego samego. Dokonywanie selekcji z twardymi krawędziami jest właśnie takim przypadkiem. Nie musisz używać narzędzia Szybkie zaznaczanie. Możesz także użyć narzędzia Różdżka, które wybierze piksele o podobnym tonie. Możesz też użyć narzędzia Pióro lub narzędzia Lasso magnetyczne, aby samodzielnie narysować krawędzie. Właściwie widziałem tutaj dobry przypadek dla polecenia Zakres kolorów (Wybierz> Zakres kolorów), które wybiera piksele o podobnych kolorach. Każde z tych narzędzi może działać. Chociaż chcę na to zwrócić uwagę, nie chcę grzęznąć w omawianiu każdego z nich. Na razie wiedz tylko, że chociaż zazwyczaj używam narzędzia Szybkie zaznaczanie i robiłem to tutaj, istnieją inne narzędzia, których możesz użyć do dokonania wyboru.
Krok 2: Zawęź swój wybór
Po dokonaniu wyboru możesz go nieco zawęzić, jeśli chcesz. Po prostu otwórz okno dialogowe Popraw krawędź i wprowadź zmiany.
Jeśli nie podoba ci się wybór, zawsze możesz go trochę później wyczyścić. Po dostosowaniu możesz użyć narzędzia Pędzel, aby dodać lub odjąć części obrazu od maski (więcej na ten temat za minutę).
Krok 3: Zastosuj efekt
Teraz, gdy Twój wybór został utworzony i dopracowany, możesz go wprowadzić w życie. Chcemy zaciemnić niebo. Można to zrobić na różne sposoby, ale ja mam zamiar użyć warstwy dopasowania Krzywe. Nie musisz jednak używać tego narzędzia, ten sam proces będzie działał podczas tworzenia dowolnej warstwy dopasowania. Jeśli wolisz używać na przykład poziomów lub jasności / kontrastu, użyj ich.
W każdym razie wszystko, co teraz zrobisz (przy wciąż aktywnym zaznaczeniu), to kliknięcie, aby utworzyć warstwę dopasowania Krzywe (lub dowolny typ warstwy dopasowania, z którą czujesz się komfortowo) i voila, warstwa jest tworzona z maską, która ukryła piksele, których nie chcesz zmieniać. Będzie wyglądać mniej więcej tak:
Jeśli używasz warstwy dopasowania Krzywe, tak jak ja, po prostu przeciągnij linię w dół, aby przyciemnić obraz. Przeciągnij go w dół na lewo od głównej grupy pikseli, aby krzywa była stroma przez tę główną grupę. Oczywiście możesz używać poziomów lub innego narzędzia do przyciemniania, więc po prostu używaj ich w dowolny sposób.
Krok 4: Powtórz dla innych obszarów
W naszym przykładzie przyciemniliśmy teraz niebo, ale są też inne problemy z obrazem. W szczególności stodoła i pierwszy plan są nadal zbyt ciemne. Jak mamy to zmienić? Prawie w taki sam sposób, jak zrobiliśmy dla nieba.
Zacznij od dokonania wyboru. Jeśli chcesz, możesz to zrobić tak samo, jak w przypadku nieba. Po prostu chwyć narzędzie Szybkie zaznaczanie i klikaj w ciemnych obszarach, aby utworzyć zaznaczenie. W takim przypadku możesz po prostu utworzyć zaznaczenie, które jest przeciwieństwem zaznaczenia, które wcześniej utworzyliśmy. Oznacza to, że wcześniej dokonałeś wyboru nieba i zostawiłeś wszystko inne w spokoju. Teraz chcesz dokonać wyboru wszystkiego innego i zostawić niebo w spokoju. Aby to zrobić, możesz po prostu wywołać swój stary wybór (Wybierz> Wybierz ponownie), a następnie powiedzieć programowi Photoshop, aby go odwrócił (Wybierz> Odwróć). Masz teraz wybór wszystkiego oprócz nieba, czego chcesz.
Stamtąd po prostu utwórz warstwę dopasowania Krzywe (lub dowolne narzędzie, którego wolisz użyć) i zastosuj efekt. Po rozjaśnieniu pierwszego planu wygląda to następująco:
Krok 5: Czyszczenie masek
Kiedy skończysz, może się okazać, że są części obrazu, które nie wyglądają dobrze. Być może jedna z twoich masek zawiera piksele, których nie chciałeś, lub odwrotnie, przegapiłeś piksele, które powinny znajdować się na obrazie. Po fakcie możesz wyczyścić maskę. Uważam, że najłatwiej jest użyć narzędzia Pędzel.
Wybierz narzędzie Pędzel na panelu narzędzi. Gdy to zrobisz, zwróć uwagę na kolor pierwszego planu, którego użyje pędzel. Jeśli ustawisz pędzel na biały, doda on do zaznaczenia (pokaż warstwę przez maskę). Jeśli ustawisz pędzel na czarny, usunie on piksele z zaznaczenia (ukryje warstwę z maską). Niektóre skróty klawiaturowe, o których należy pamiętać, to B, aby najpierw wywołać narzędzie Pędzel, następnie D, aby upewnić się, że kolory są ustawione na domyślne (czarno-białe), a na końcu X, aby przełączyć się między czarnym i białym.
Narzędzie Pędzel jest świetne, ponieważ możesz ustawić twardość krawędzi. Zacznij od utrzymania najdelikatniejszego ustawienia i po prostu zmień rozmiar pędzla za pomocą klawiszy nawiasów (i). Użyj go, aby poprawić zaznaczenie (maskę) w razie potrzeby (upewnij się, że malujesz na masce, a NIE na rzeczywistej warstwie). Inną wskazówką jest naciśnięcie klawisza ALT (opcja na komputerze Mac) podczas klikania maski na palacie warstw, co spowoduje, że ekran wyświetli tylko maskę. W ten sposób możesz dokładnie zobaczyć, gdzie jest nakładana Twoja maska. Naciśnij ponownie ALT, klikając maskę, aby powrócić do normalnego widoku.
Przechodząc stąd
W tym ćwiczeniu zaczniesz używać masek warstw do korygowania fragmentów obrazów. Gdy już to zrobisz kilka razy i zaczniesz to doskonalić, istnieje wiele innych dodatkowych technik, które możesz dodać, aby jeszcze bardziej ulepszyć swoje zdjęcia. Na przykład, chociaż ten artykuł pokazał ci, jak używać masek tam, gdzie masz zdefiniowane krawędzie, możesz również stopniowo łączyć efekty za pomocą masek. Co więcej, chociaż w tym artykule wpłynęliśmy tylko na jasność, możesz użyć masek warstw, aby w dużym stopniu wpłynąć na kolor, jasność i kontrast.
Oczywiście maski służą nie tylko do warstw dopasowania. Możesz wprowadzać zmiany na warstwach i kontrolować, gdzie iw jakim stopniu zmiana zostanie zastosowana. Na przykład możesz wyostrzyć lub rozmyć warstwę, a następnie użyć maski, aby zastosować ten efekt tylko do części obrazu. Działa również dobrze, wprowadzając zmiany za pomocą wtyczki w zduplikowanej warstwie, a następnie tworząc maskę kontrolującą stosowanie zmian w tej wtyczce.
Korzystając z masek warstw, jesteś na najlepszej drodze, aby w pełni wykorzystać możliwości programu Photoshop. Zacznij od technik przedstawionych w tym artykule, a następnie możesz dodać tam inne aspekty.