Program Photoshop może nie kojarzy się zbyt często z tworzeniem animacji jednak trzeba przyznać, że posiada on całkiem przyzwoite możliwości w tym zakresie. Tradycyjnie jednym z głównych zastosowań programu w tej dziedzinie było tworzenie animowanych GIF-ów. Czyli mówimy tu generalnie o prostej animacji poklatkowej. I takim właśnie tematem zajmiemy się w tym artykule: pokażę ci jak użyć Photoshopa do stworzenia prostej animacji, w której każda klatka utworzona zostanie ręcznie.
5.0
Odkryj niezwykłe możliwości Photoshopa w zakresie tworzenia grafiki 3D oraz animacji... Dowiedz się więcej
Co będziemy tworzyli?
Może od razu popatrzmy na ostateczny rezultat naszej pracy:
Jak widzisz mamy tutaj prostą, ale myślę że ciekawą animację. Do stworzenia każdej klatki użyłem odręcznego rysunku wykonanego przy pomocy tabletu ale to tak naprawdę nie ma większego znaczenia. W swoich animacjach możesz użyć dowolnej zawartości wykonanej praktycznie dowolnymi technikami. Jak prostu chcę ci tylko pokazać jak wygląda sam proces tworzenia takiego projektu.
Zabierzmy się do pracy
Na początku utworzę nowy dokument w Photoshopie i nadam mu następujące właściwości: rozmiar 500x500px i tło w kolorze białym. Mój dokument mogą od razu zapisać jako plik PSD – to ważne ponieważ w takim pliku mogą przechowywać wszystkie klatki mojej animacji. Kolejna rzecz jaką zrobię to otwarcie dodatkowego panelu. Przejdę w tym celu do menu Okno i wybiorę Oś czasu.
Potrzebna mi będzie jeszcze jedna rzecz – nowa warstwa typu wideo. Aby ją utworzyć przejdę do menu Warstwa, wybiorę Warstwy wideo a potem drugą pozycję o nazwie Nowa pusta warstwa wideo. Czyli teraz w mojej kompozycji mam już dwie warstwy: dolna to tło natomiast na górnej będę po kolei rysował klatki mojej animacji.
Muszę na tym etapie przyjąć pewne założenia. Chcę żeby animacja składała się z 7 klatek. Czyli mogę długość całej osi czasu skrócić do takiej właśnie wartości. W tym celu łapię za prawą krawędź osi czasu i przeciągam ją na lewo (domyślna długość animacji w Photoshop to 5 sekund czyli w moim wypadku nastąpi znaczna redukcja długości). W każdym razie powinienem otrzymać coś takiego:
Teraz mogę już przystąpić do pracy na pierwszą klatką. Jak pewnie pamiętasz zamierzam narysować takie proste animowane drzewo, które przechodzi przez pełen cykl pór roku. Każda klatka to po prostu inny wariant drzewa. Muszę się jeszcze upewnić, że pracuję na pierwszej klatce osi czasu i mogę wreszcie rozpocząć rysowanie.
Rysowanie klatek
Rysuję teraz takie proste, trochę schematyczne drzewo. Wybieram narzędzie pędzel, ustalam rozmiar końcówki itp. Dodaję minimalną liczbę detali i w konsekwencji otrzymuję coś takiego w pierwszej klatce:
Pierwsza klatka skończona – można przejść do drugiej. Aby ułatwić sobie pracę uruchomię bardzo ciekawą opcje. Przejdę najpierw do opcji panelu Oś czasu: klikam na niewielkim trójkącie w prawym górnym narożniku panelu i zaznaczam pozycję Włącz efekt łusek cebuli. Na pierwszy rzut oka niewiele się zmieniło jednak znaczenie tej opcji poznasz już za chwilę.
Kurs Adobe Photoshop CC - zaawansowany Zobacz kurs Kurs Adobe After Effects CC - kreatywne projekty Zobacz kurs Kurs Adobe After Effects CC dla początkujących Zobacz kurs
Teraz mogę przejść do klatki nr 2. Łapię suwak na osi czasu i przesuwam go na prawo do sąsiedniej klatki. Teraz można już wyraźnie zauważyć do czego służy wspomniana wcześniej opcja. Mogę dzięki niej pracować nad klatką nr 2 oglądając jednocześnie nieco przygaszony podgląd klatki poprzedniej. Podczas pracy nad taką animacją ma to duże znaczenie: zazwyczaj klatka kolejna jest modyfikacją klatki poprzedniej i musi pomiędzy nimi zachodzić pewne podobieństwo jeśli zależy nam na osiągnięciu naturalnego efektu.
W każdym razie teraz uzupełniam zawartość klatki 2 – rysuję niemal identyczny pień ale dodaję znacznie mniej liści. I tak wygląda zawartość projektu po narysowaniu dwóch pierwszych klatek:
Teraz mogę całą procedurę powtórzyć dla klatek pozostałych. Przechodzę do klatki 3 i rysuję nieco zmodyfikowany wariant klatki 2 itd. Oczywiście w pewnym momencie narysuję ostatnią klatkę. Muszę teraz uważać na to aby ta ostatnia klatka płynnie łączyła się z pierwszą klatką całej animacji. (nie zapominaj, o tym że animacja ma być zapętlona). Jeśli utworzysz wszystkie klatki trzymając się powyższych zasad to rezultatem powinna być ładna animacja z naturalnie wyglądającym ruchem.
Odtwarzanie i opcje animacji
Po wstępnym narysowaniu wszystkich klatek przyszedł czas na wykonanie poprawek. Powrócę na chwilę do opcji panelu Oś czasu i zaznaczę pozycję Odtwarzanie w pętli. Teraz mogę już rozpocząć odtwarzanie animacji naciskając klawisz spacja. No i tutaj pojawia się dość istotny problem. Moja animacja jest bardzo krótka – ma tylko 7 klatek. Odtwarzana jest tak krótko, że nie sposób cokolwiek obejrzeć. Będę musiał więc zmniejszyć prędkość. W tym celu na ścieżce wideo klikam prawym klawiszem myszy. Powinno się pojawić małe okienko z opcjami wideo.
Ja chcę aby animacja odtwarzana była czterokrotnie wolniej dlatego w polu Szybkość użyję 25% zamiast 100%. Tutaj trzeba będzie zrobić jeszcze jedną bardzo ważną rzecz. Skoro zmniejszyłem prędkość 4 krotnie to muszę jeszcze 4 krotnie wydłużyć oś czasu. Bez tego będziemy widzieli tylko ¼ całej animacji. Czyli muszę złapać za prawą krawędź osi czasu i przesunąć ją na prawo dopóki nie będzie widać wszystkich klatek animacji. Po tych wszystkich zmianach animacja powinna już funkcjonować prawidłowo.
Na koniec obrazek, na którym widać wszystkie siedem klatek:
Podsumowanie
Mam nadzieję, że mój krótki artykuł przybliżył ci w pewnym stopniu podstawowe techniki tworzenia animacji w Photoshopie. Oczywiście w żadnym stopniu nie wyczerpuje on tematu – chciałem za jego pomocą pokazać tylko pewne wybrane rozwiązania. Do napisania artykułu i do stworzenia animacji użyty został program Photoshop CC w polskiej wersji językowej.
Warsztaty z obsługi ptrogramu Adobe Photoshop Warsztaty skierowane są do wszystkich osób, które chciałyby nauczyć się zaawansowanych technik obróbkowych bazujących na programie Adobe Photoshop. Jeśli chcesz zrozumieć ten program a nie uczyć się go na pamięć, jeśli chcesz wiedzieć jakimi różnymi drogami osiągać podobne efekty, jeśli chesz nie kupować drogich akcji tylko samemu osiągać takie same efekty lub też zacząć pisać swoje własne akcje - te szkolenia są dla Ciebie.
WAŻNE! Nie będziemy korzystać z żadnych akcji ani programów firm zewnętrznych – bo to nie są warsztaty o akcjach czy wtyczkach do PS :) To są warsztaty dotyczące Photoshop'a gdzie cały proces zostanie dokładnie omówiony i będziecie potrafili zastosować go w swojej pracy. I napisać własne profesjonalne akcje dostosowane do Waszych potrzeb.
Po zakończonych warsztatach nauka się nie kończy :) - zapraszam do zamkniętej dla uczestników wszystkich edycji grupy dyskusyjnej na której w ciągu 30 dni od szkolenia możemy nadal wymieniać się doświadczeniem, wiedzą, opiniami i radzić się wzajemnie.
Dwa etapy warsztatów składają się na kompletny program – od początku do poziomu profesjonalnego :) Na etap II zapraszam osoby, które ukończyły poziom I (lub też omówią ze mną szczegółowo posiadaną już wiedzę)
I ETAP – OD PODSTAW DO SWOBODNEJ PRACY W ADOBE PHOTOSHOP Ten etap warsztatów przeznaczony jest dla wszystkich osób, które rozpoczynają pracę z Adobe Photoshop. Nie ma potrzeby jakiejkolwiek znajomości programu bo zaczynamy - od jego otwarcia. Na zakończenie szkolenia będzie sprawnie poruszać się po wszystkich najważniejszych funkcjach programu.
Zakres szkolenia - etap 1
Praca z interfejsem programu, oknami i panelami
Wywołanie zdjęcia czyli praca z Camera Raw
Kadrowanie, przycinanie, transformacja elementów na zdjęciu
Najważniejsze narzędzia PS - omówienie ich znaczenia, wykorzystania i trybów pracy
Siła Photoshopa - czyli warstwy i maski (temu zagadnieniu poświęcimy dużo czasu i zagłębimy się w różne niuanse , gdyż jest to kluczowe do sprawnej pracy z PS)
Warstwy dopasowania i ich praktyczne użycie
Tryby mieszania - i ich znaczenie w codziennej pracy nad obróbką
Powrót do narzędzi, warstw i warstw dopadowania :) czyli
- wycinanie elementów z tła, szparowanie, usuwanie niepotrzebnych elementów
- praktyczne zastosowanie tekstur/ lączenie obrazów
- praca z kolorem w PS - korekta kolorów, zmiana kolorów, koncepcje kolorystyczne
- światło i kontrast w PS
- podstawowy retusz portretów
Praca z filtrami
Wyostrzanie zdjęcia
Zapisywanie zdjęcia w celu przygotowania odbitek oraz do publikacji w sieci Do szkolenia potrzebna nam dowolna wersja Adobe Photoshop od CS6 w górę (CS 5 wyjątkowo też może być, nie ma w niej niestety części funkcji). Program może być w wersji angielskiej lub polskiej.
II ETAP – COLOR I ŚWIATŁO "TIPS&TRICKS" Ten etap warsztatów przeznaczony jest dla wszystkich osób, które znają podstawy pracy z Adobe Photoshop ale chciałyby doskonalić swoje umiejętności. Kolor i podkreślenie światła - to najważniejsze aspekty zaawansowanej pracy obróbkowej. Są to także warsztaty dla tych osób, które nie chcą już korzystać z kupowanych drogich akcji tylko chcą pisać swoje własne. Poznamy możliwości tego programu w zakresie efektów kolorystycznych, świetlnych oraz specjalnych. Program szkolenia nie obejmuje tworzenia kompozytów.
Kolejne części naszego kursu publikowane będą w każdą środę
W drugiej części przyjrzymy się bliżej oknom programu Photoshop oraz dostępnym w nich narzedziom
Poprzednie części naszego kursu Photoshopa znajdziecie poniżej:
Po uruchomieniu Photoshopa widoczny jest ekran początkowy, który domyślnie pokazuje nasze ostatnie prace (A) (na stronie głównej). Korzystając z tej przestrzeni, możemy otworzyć pliki lub utworzyć nowe dokumenty, wyświetlić zdjęcia zapisane w chmurze Adobe, a także obrazy z Lightrooma lub udostępnione nam projekty. Jeśli klikniemy na ikonę (B), przejdziemy do głównego interfejsu programu.
Photoshop oferuje kilka przestrzeni roboczych (Istotne elementy, Fotografia, Grafika i Internet, Malowanie, Ruch), przystosowanych do danych zadań. Znajdziemy je w menu Okno, Przestrzeń robocza. Domyślnie włączona jest przestrzeń Istotne elementy. W oknie programu po lewej stronie znajduje się pasek z narzędziami (C). Są one pogrupowane zgodnie z zadaniami, jakie mają spełniać (grupy oznaczone są trójkącikami). Aby wejść do grupy narzędzi, wystarczy kliknąć na widoczne narzędzie prawym przyciskiem myszy. Pasek z narzędziami możemy edytować (na przykład usunąć z niego niepotrzebne nam przybory). Powyżej, pod paskiem menu i nad obszarem z podglądem obrazu, znajduje się pasek z opcjami wybranego narzędzia (D).
Po prawej stronie znajdują się panele (E) z opcjami narzędzi, innymi narzędziami i funkcjami czy ustawieniami. Jeśli potrzebny nam panel nie jest widoczny, wyświetlimy go, wybierając jego nazwę z menu Okno. Panele mogą być umieszczone luzem w oknie Photoshopa albo podłączone z boku ekranu lub do innych paneli jako zakładki. Warto wiedzieć, że wciskając klawisz Tab, wyłączymy lub włączymy widoczność paneli, dzięki czemu zyskamy większą przestrzeń na obraz.
W prawym górnym narożniku interfejsu (F) znajdziemy opcje udostępniania prac oraz przełącznik obszarów roboczych, a także narzędzie wyszukiwania – jeśli chcemy znaleźć funkcję lub poradnik dotyczący danego działania, wystarczy tutaj wpisać jego nazwę.
Kolor interfejsu Photoshopa
Domyślny kolor okna Photoshopa to ciemny szary. Możemy jednak wybrać inny motyw kolorystyczny – do wyboru są jeszcze: bardzo ciemny szary, jasny szary oraz bardzo jasny szary (A).
Aby zmienić kolorystykę interfejsu, w menu Edycja klikamy na Preferencje, a potem na Interfejs…
Przestrzenie robocze w Photoshopie
Photoshop oferuje kilka przestrzeni roboczych. Są to:
Istotne elementy – w oknie programu widzimy tylko najważniejsze narzędzia i panele. To domyślna przestrzeń, która zadowoli większość użytkowników.
Grafika i internet – przestrzeń skonfigurowana pod kątem projektantów grafiki, także na potrzeby internetu.
Ruch – przestrzeń dla osób, które zajmują się animacją. Na dole okna znajduje się oś czasu potrzebna podczas edycji wideo.
Malowanie – przestrzeń zaprojektowana dla cyfrowych artystów, gdzie najważniejszymi panelami są te zawierające pędzle i ich ustawienia.
Fotografia – przestrzeń dla fotografów i retuszerów zawierająca panele przydatne podczas edycji zdjęć.
3D – przestrzeń związana z tworzeniem i obróbką materiałów 3D (obecnie ta funkcja jest wycofywana).
Układ, liczbę i zawartość paneli wyświetlonych w oknie Photoshopa możemy dowolnie zmieniać, aranżując własną przestrzeń roboczą, specjalnie dopasowaną do naszych potrzeb. Warto ją zapisać, aby móc korzystać z niej w każdym momencie. W tym celu z menu Okno i Przestrzeń robocza wybieramy Nowa przestrzeń robocza… Nazywamy przestrzeń i ewentualnie zaznaczamy elementy, które ma zawierać (A). Klikamy na OK. Naszą przestrzeń wybierzemy potem z menu Okno i Przestrzenie robocze.
Możemy też zablokować aktualną przestrzeń roboczą, dzięki czemu przypadkiem nie przesuniemy panelu czy paska z narzędziami – w menu Okno i Przestrzeń robocza zaznaczamy opcję Zablokuj przestrzeń roboczą.
Jak dokować panele
Panele mogą być luźnymi oknami, które umieścimy w dowolnym miejscu interfejsu. Ale dla wygody warto je zadokować. Zadokowane do innych paneli okna pogrupowane są na zakładkach (A).
Chwytając myszą za zakładki i przeciągając, możemy je zamieniać miejscami albo przemieścić wybrany panel do innej grupy paneli.
Aby zadokować wybrany panel z prawej strony okna Photoshopa, chwytamy myszą za jego belkę i dosuwamy do prawej strony, aż pojawi się niebieska pionowa linia (B). Jeśli chcemy umieścić panel pomiędzy innymi panelami w pionie (jako samodzielnie zadokowane okno), musimy tak dosunąć panel, aby pomiędzy panelami pojawiła się pozioma niebieska linia (C).
Aby zadokować do innych paneli (jako zakładkę), umieśćmy panel tak, żeby pojawił się niebieski obrys panelu, do którego dokujemy (D).
Panele Photoshopa
Panele to okna dokowalne (palety), zawierające wiele praktycznych narzędzi i opcji. Poznajmy je.
Panel Warstwy – pozwala tworzyć kolejne warstwy obrazu (A) i pracować na nich.
Panel Kanały – zawiera kanały obrazu (na przykład trzy składowe R, G i B oraz jeden zbiorczy (B)).
Panel Ścieżki – służy do zarządzania ścieżkami.
Panel Dopasowania – zawiera narzędzia korekcji kolorów oraz tonów. Umożliwia niedestruktywną edycję zdjęć.
Panel Operacje – pozwala automatyzować pracę w Photoshopie, dzięki czemu za jednym kliknięciem możemy wykonać szereg operacji.
Panele Kolor i Próbki – tu można dobierać kolory narzędzi. Zawierają gotową paletę, możemy również tworzyć własne odcienie.
Panel Gradienty – znajdziemy tu zestawy gradientów o różnych tonacjach.
Panel Style – zawiera gotowe ustawienia, które możemy zastosować do zdjęć czy utworzonych obiektów.
Panel Wzorki – to różne desenie do wykorzystania w projekcie.
Panel Kształty – znajdziemy na nim bibliotekę kształtów.
Panel Pędzle – pozwala zarządzać ustawieniami pędzla, na przykład kształtami końcówek.
Panel Ustawienia pędzla – zawiera szczegółowe ustawienia dla narzędzia Pędzel.
Panele Typografia i Akapit – zawierają ustawienia dotyczące czcionki oraz tekstu.
Panele Style akapitów i Style znaków – przechowują zapisane przez nas style akapitów i znaków.
Panel Glify – umożliwia wstawianie różnych symboli i znaków do tekstu w Photoshopie.
Panel Nawigator – to jedno z narzędzi zarządzania podglądem obrazu (na przykład skalowania czy przesuwania podglądu w oknie).
Panel Domyślne ustawienia narzędzi – zawiera gotowe ustawienia wybranych narzędzi.
Panel Kompozycje warstw – za pomocą tego panelu możemy zarządzać kompozycjami warstw.
Panel Powielanie źródła – zawiera zaawansowane ustawienia dla narzędzi Stempel oraz Pędzel korygujący.
Panel Histogram – pokazuje wykres zawartości poszczególnych pikseli obrazu.
Panel Informacje – wyświetla informacje o obrazie (na przykład kolory pikseli lub wymiary kadru).
Panel Właściwości – pokazuje właściwości i operacje dostępne dla danej warstwy.
Panel Klawisze modyfikatorów – daje dostęp do często używanych modyfikatorów (klawiszy Shift, Ctrl i Alt) na urządzeniach dotykowych z systemem Windows.
Panel Komentarze – zawiera komentarze dotyczące udostępnionych dokumentów.
Panel Notatki – panel z notatkami tworzonymi przy użyciu narzędzia Notatka.
Panel Historia – za pomocą tego panelu możemy cofnąć (lub przywrócić) wykonane czynności do wybranego etapu.
Panel Historia wersji – przechowuje historię zmian plików zapisanych w chmurze.
Panel Oś czasu – panel do edycji plików wideo i tworzenia animacji.
Panel Dziennik pomiarów – wyświetla i przechowuje wyniki różnych pomiarów.
Panel Biblioteki – gromadzi elementy graficzne związane z projektem i pozwala je współdzielić.
Panel 3D – zawiera narzędzia pracy z obiektami 3D (funkcja jest wycofywana z Photoshopa).
Automatyzacja pracy – operacje Photoshopa
Operacje (inaczej akcje) utworzone w Photoshopie pozwalają błyskawicznie zrealizować zadane działania. Za ich pomocą możemy wykonać bardzo czasochłonną pracę w zaledwie kilka sekund. Musimy tylko nagrać pożądane czynności (które chcemy zaaplikować potem do innych plików) na przykładowym dokumencie. Do nagrywania operacji służy panel Operacje.
1. W panelu Operacje wyświetlone są domyślne operacje Photoshopa. Klikając na (A) w prawym narożniku panelu, możemy dodać kolejne gotowe zestawy lub (klikając na Wczytaj operacje) dodać te, które mamy zapisane na dysku – na przykład akcje pobrane z internetu ze stron ich twórców.
2. Aby nagrać własne operacje, klikamy na (B) (by utworzyć zestaw operacji), a potem na (C), by utworzyć nową operację.
Nadajemy charakterystyczną nazwę operacji, taką, która dobrze opisuje dane zadanie. Wskazujemy zestaw, do którego operacja ma być przypisana, i ewentualnie wybieramy przyporządkowany klawisz funkcyjny (D) (jego wciśnięcie spowoduje wykonanie nagranych czynności). Klikamy na przycisk Nagraj (E), by rozpocząć nagrywanie.
Nagrywanie możemy również rozpocząć, wciskając na panelu Operacje przycisk (F).
3. Teraz wykonujemy na wyświetlonym w oknie Photoshopa dokumencie działania, które chcemy nagrać, na przykład zmniejszamy obraz, wyostrzamy, dodajemy winietę i ewentualnie zapisujemy. Zatrzymujemy nagrywanie, klikając na ikonę (G).
4. Wszystkie czynności (H) zostały zarejestrowane na panelu Operacje. Po kliknięciu na (J) możemy rozwinąć opis dla każdej czynności i podejrzeć, jakie parametry zostały zastosowane.
5. Po kliknięciu na (I) nagrane czynności zostaną zastosowane na aktywnym dokumencie.
6. Jeśli nie chcemy, aby wszystkie operacje były wykonywane za każdym razem z tymi samymi ustawieniami, klikamy po lewej stronie przy danym kroku, by włączyć tak zwaną kontrolkę modalną. Taka ikona (K) oznacza, że w tym momencie wykonywania zadania pojawi się okno dialogowe na przykład filtra lub innego narzędzia, w którym będziemy mogli zmodyfikować ustawienia. Jeśli taki znaczek umieścimy przy czynności zapisywania pliku, podczas odtwarzania pojawi się okno zapisu, gdzie możemy nadać nową nazwę i rozszerzenie lub zmienić lokalizację pliku.
7. Gotowe zadanie możemy w każdej chwili zmodyfikować, nagrywając kolejne czynności. Możemy też zmienić ustawienia – wystarczy kliknąć dwukrotnie na czynność w nagranej operacji i wprowadzić nowe parametry.
8. Klikając w prawym narożniku na menu panelu Operacje, możemy określić bardziej zaawansowane działania, na przykład specyficzne polecenia czy opcje wykonywania operacji.
9. Operacje możemy wykorzystać podczas wsadowego zapisywania plików za pomocą opcji Procesor obrazów. W tym celu wybieramy Plik, Skrypty i Procesor obrazów…, a w oknie zaznaczamy (L) i ustawiamy operację.
Możemy też z menu Plik, Automatyzuj wybrać Sekwencja wsadowa... – w oknie (M) ustawiamy operację i parametry zapisu. Jeśli operacja zawiera polecenia otwierania lub zapisu, to możemy zaznaczyć opcję (N) lub (O).
Narzędzia Photoshopa